HÄLSOFÖRDELAR MED BADTUNNOR

Spara det för senare!
  • 2
    Delningar

En färsk undersökning konstaterade att 7,3 miljoner amerikanska badtunnor för närvarande är i drift. Medan vissa människor installerade dem för att öka värdet av sina hem, köpte många sin badtunna tack vare de positiva fördelarna badtunnor kan leverera för hälsan. Här är sju av de viktigaste sakerna som badtunnor kan göra för att göra ditt liv hälsosammare.

1. Förbättra din sömn

Visste du att sömnlöshet regelbundet påverkar nästan 75 procent av den amerikanska befolkningen? Badtunna-fans älskar att kommentera om hur snabbt de somnar efter ett kvällsbad. Ökad kroppstemperatur hjälper dig att somna snabbare och uppleva färre sömnstörningar hela natten utan att behöva tillgripa kommersiella sömn produkter.  En nyligen genomförd studie rekommenderas bad i 15 minuter i 40 gradigt vatten 90 minuter före läggdags.

2. Lägre Stress och ångest

Det finns en bra anledning varför du känner dig avslappnad efter att ha tillbringat tid i en badtunna. Kombinera uppvärmt vatten, massera från badtunnans jets och en känsla av tyngdlöshet i ett recept reducerade fysisk och psykisk stress tillsammans med sänkt ångest.  Ljudet och rörelsen av virvlande vattnet främjar avslappning. Samlingsstunden i en badtunna med en vän kan också vara bra social interaktion som genererar massor av positiva känslor.

3. Minska smärta och påskyndar läkning

En gott bad är särskilt fördelaktigt för personer som återhämtar sig från knä, rygg, eller andra gemensamma frågor. Det ger smärtlindring för dem med skelett problem som artrit och tendinit karpal syndrom. Värmen ökar blodcirkulationen, slappnar av muskelspänning och minskar ledinflammation. Många människor känner av större styrka, flexibilitet och rörelseomfång.   I vissa fall gör badtunnor det möjligt för användarna att återgå till en normal daglig rutin som tidigare grundad sig på smärta eller andra obehag. Vi användning vid rätt tidpunkt, kan värme från vattnet i en bubbelpool också minska muskelkramper associerade med idrottsskador.

4. Lägre blodsocker

Inledande forskning har visat att tid i en badtunna kan sänka blodsockernivåerna hos patienter som är typ 2 diabetiker.  Försökspersoner som tillbringade en halvtimme i en badtunna i sex dagar i veckan under tre veckor erfarade ett dropp i blodsocker nivåer från 182 mg/dl till 159 mg/dl i genomsnitt och märkte en ökad känsla av välbefinnande.   Vattentemperaturen i en badtunna härmar faktiskt effekterna av motion, vilket har visat sig vara fördelaktigt för dem som lider av typ 2-diabetes.

5. Lägre blodtryck

Vattentemperaturen i en bubbelpool orsakar också ditt hjärta att arbeta mer för att skingra överskottsvärme. Kroppen reagerar genom att öka blodflödet och producera extra syre, som förnyar cellerna. Då din kropp blir varmare, dina celler vidgas, sänka motståndet mot ditt hjärta. Detta medför i sin tur att ditt blodtryck börjar droppa. Och ökar din puls medan du sänker ditt blodtryck ger fördelar till din kardiovaskulära hälsa.

6. Främjar friskare hud

Minskning av stress och ångest kopplat till bubbelbad användning har en sekundär fördel. Båda problemen är kända orsaker till förtida hudåldrande. Minskad stress och ångest hjälper till att bekämpa denna process. Ökad cirkulation från användning av spabadet levererar syre och viktiga näringsämnen till din hud och lämnar den med en hälsosam och ungdomlig glöd.

7. Minska spänningshuvudvärk och migrän

Vissa rapporter tyder på att en tid i badtunnan kan hjälpa till att förhindra uppkomsten av vissa typer av kronisk huvudvärk.  Eftersom musklerna förblir lösa medan du är nedsänkt, är din kropp mer avslappnad och mindre spänd i allmänhet. Detta minskar risken för en annan bultande huvudvärk som utlöses av spänning. Vaskulär dilatation tillsammans med varma effekterna av bubbelbads vattnet kan också lindra smärtan kopplad till sådan huvudvärk. Koppla av i en ångande badtunna är ett bra sätt att hantera den överbelastning som associeras med vissa typer av huvudvärk och främja respiratorisk hälsa genom att öppna luftvägarna i din bihålor och lungorna.

 

Badtunna terapi är inte längre bara en lyx utan en erkänd källa till avslappning och terapi i amerikanska hem. Uppdaterad byggteknik gör badtunnorna extremt energieffektiva och miljövänliga. Dagens badtunnor är de mest definitiva investeringarna med anmärkningsvärda hälsofördelar. För många så fungerar de som en helande fristad.

 

Ju mer information du kan få i våra artiklar nedan:

 

https://www.badtunnaspa.se/blog/2016/12/08/allt-du-behover-veta-om-transportforpackningar/

https://www.badtunnaspa.se/blog/2016/12/30/hur-skoter-man-tragolvet-en-badtunna/#more-14

https://www.badtunnaspa.se/blog/2017/01/06/badtunna-pa-vintern-underhall/

https://www.badtunnaspa.se/blog/2017/01/27/vikten-av-att-behandla-vattnet-ratt/

https://www.badtunnaspa.se/blog/2017/02/10/montering-av-plast-badtunna/

https://www.badtunnaspa.se/blog/2017/05/10/vilken-typ-av-traslag-ska-jag-valja-min-badtunna-eller-bastu/

https://www.badtunnaspa.se/blog/2017/06/27/din-helt-egna-badtunna-vart-hur/

https://www.badtunnaspa.se/blog/2017/07/13/viktigaste-stegen-att-valja-en-badtunna-att-tanka-pa/

https://www.badtunnaspa.se/blog/2017/08/04/miljovanliga-tips-en-gronare-badtunna/

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *